Po pierwszych tygodniach samoizolacji sytuacja zaczyna się stabilizować chociaż kierunek nie nastraja optymistycznie. Europejczycy kulturowo nie są tak zdyscyplinowani jak Chińczycy, pozostanie w domach wydaje się być mocnym ograniczeniem i jest paraliżem gospodarki.
Niemniej jednak po pierwszych załamaniach w Polsce jak i na Zachodzie Europy analizy rynków pokazują, że dzięki wciąż sprawnej logistyce sklepy internetowe – zwłaszcza średnie i mniejsze – mają realne szanse na działalność i przetrwanie.
Nie należy się załamywać. Przetrwają najwytrwalsi. Niekoniecznie najwięksi, niekoniecznie najmniejsi, ale ci dostosowujący się do zmiennej sytuacji.
Oznacza to, że nie warto zamykać biznesu, a wręcz rozwijać. Ci, którzy jeszcze operowali niedawno stacjonarnie lub na pól gwizdka w Internecie – warto szybko otworzyć sklep i rozpocząć sprzedaż korzystając z gotowych rozwiązań.
Warto też powierzyć obsługę firmie logistycznej takiej jak Qlink – zarówno magazynową jak i transportową, a samemu skupić się na prowadzeniu sklepu i promowaniu sprzedaży. Zewnętrzna obsługa magazynu może wydawać się początkowo skomplikowana inwestycją, ale korzystając z gotowych rozwiązań można przenieść swój magazyn zarówno do trzymania towaru, wysyłek polskich i zagranicznych jak i zbierania zwrotów konsumenckich. Profesjonalizm i elastyczne podejście wykwalifikowanej kadry pomagają w przygotowaniu budżetu i organizacji prac przy przeniesieniu jak i prowadzeniu sklepu.
Zewnętrzny magazyn eliminuje ryzyko kontaktu z kurierami (lub odmowy przyjazdu w skrajnych przypadkach) lub stania na poczcie. Przede wszystkim pozostaje więcej czasu na zajęcie się aktywną sprzedażą i zwiększa szanse na przetrwanie. Każdy przedsiębiorca dochodzi do takiego etapu w funkcjonowaniu firmy, że wie, że sam wszystkiego nie jest w stanie zrobić. Oddelegowanie czasochłonnych prac pomoże na skupieniu się na tym co najważniejsze.
Analiza kategorii eCommerce przeprowadzona przez agencję Cube Group wyraźnie wskazuje, że
- Praca zdalna i konieczność pozostania w domu zaowocowały wzrostem zakupów w kategorii AGD dużego jak i małego, w tym: lodówek, zamrażarek, tabletów.
- Informacje z rynku drobnej elektroniki użytkowej wskazują na olbrzymi popyt na laptopy – zarówno dla pracujących rodziców jak i dla dzieci w dobie lekcji online, kamerki do video-konferencji lub też słuchawki z mikrofonem.
- Branża kosmetyczna zdaje się notować lekki trend wzrostu – co nastraja bardzo optymistycznie mimo smutnej wiosny.
- Branża odzieżowa, w tym ubrania i obuwie – notują zastój (na poziomie sprzedaży online), ale prawdopodobnie jeśli logistyka nie zostanie sparaliżowana, mają szansę na lekkie odbicie w oczekiwaniu na ustąpienie pandemii.
- Księgarnie internetowe notują wzrost mimo częściowego udostępnienia darmowych treści przez płatne serwisy online.
- Zdecydowanymi wygranymi są apteki internetowe, które notują spektakularne wzrosty zarówno w licznie kupujących jak i wartości koszyka.
- Swoja szanse upatrują przedsiębiorcy z kategorii dom i ogród, ponieważ długotrwałe przebywanie w domu inspiruje do zmian otoczenia lub wprowadzenia udogodnień przy długotrwałym przebywaniu na ograniczonym metrażu w przedłużającej się perspektywie. Oznacza to zrobienia małego remontu własnymi siłami czy dokupienie wyposażenia / ozdób.
- Kategoria żywność okazuje się tym dużym znakiem zapytania, ponieważ nie ma istotnego wzrostu zamawiania gotowych dań, a to oznacza, że gotujemy w domu. Natomiast nie ma istotnego wzrostu zakupów żywności, które respondenci tłumaczą relatywnie ubogą ofertą w porównaniu do sklepów stacjonarnych. Należy też wziąć pod uwagę, że w dobie praktycznego bezruchu, wyjście z psem, ze śmieciami czy po prostu do najbliższego sklepu po drobne zakupy staje się prawdziwą przyjemnością.
Dlaczego więc nie skorzystać z momentum i skorzystać z gotowego rozwiązania logistycznego w Qlink? Zapytaj o ofertę sprzedaz@qlink.com.pl
Źródło: Cube Group Raport Analiza sprzedaży oraz trendów dla e-commerce w dobie pandemii koronawirusa SARS-COV-2. 2020-03-26.