W obliczu kryzysu klimatycznego zaczynamy żyć bardziej odpowiedzialnie, świadomie i zdrowo. Bardzo często, pierwsze zmiany nawyków zachodzą w kwestii żywienia, segregacji odpadów czy środków transportu, rzadziej natomiast zastanawiamy się jak duży wpływ na środowisko mogą mieć nasze zwyczaje zakupowe i odpowiedzialna konsumpcja. Na szczęście ekologiczna rewolucja zaczyna docierać także do tych obszarów, w tym do branży odzieżowej, która jak wynika z raportu Accenture jest drugim, po rolnictwie, najbardziej zanieczyszczającym wodę sektorem. W ciągu ostatnich 15 lat na świecie liczba kupionych ubrań podwoiła się, przy jednoczesnym wzroście liczby ludności jedynie o 20%. Rocznie niemal 39 milionów ton ubrań ląduje na wysypiskach i w spalarniach śmieci. Przemysł odzieżowy intensywnie zużywa surowce, do wyprodukowania jednego bawełnianego t-shirta potrzeba 2 700 l wody – to tyle, ile przeciętny człowiek wypije w ciągu 2,5 roku.*
Obecnie coraz więcej marek, w trosce o dobro planety, dba o to, aby ich kolekcje były jak najbardziej przyjazne środowisku. Zrównoważona moda, czy inaczej moda ekologiczna to produkcja i dystrybucja odzieży i tekstyliów w sposób maksymalnie ograniczający negatywny wpływ na środowisko. Jednym z elementów proekologicznego podejścia jest odpowiedzialne zarządzanie procesami zwrotów konsumenckich, które dotyczą w szczególności właśnie branży modowej.
Zgodnie z raportem Gemiusa „E-commerce w Polsce 2019”, 43% Polaków deklaruje, że możliwość zwrotu jest czynnikiem zachęcającym do zakupu przez internet. Coraz częściej klienci traktują zakupy jako możliwość przymierzenia rzeczy i dopiero następnie podjęcia decyzji o zatrzymaniu produktu. W raporcie „Zakupy przyszłości” przygotowanym przez TNS Kantar dla Comarchu to w tej branży wyraźnie widać, jak ważna jest elastyczna polityka zwrotu, ponieważ to branża modowa będzie kreować nowe rozwiązania i możliwości ułatwienia zwrotu klientom w najbliższej przyszłości.
Co to jest fulfillment zwrotów?
Qlink oferuje kompleksowe rozwiązanie obsługi zwrotów, które w pełni wpisuje się w zmieniające się potrzeby branży fashion i proekologiczne trendy. Nasza oferta obejmuje procesowanie zwrotów z opcją przywrócenia do ponownej sprzedaży – tzw. fulfillment zwrotów. Proces obejmuje oprócz samego przyjęcia zwrotu, sprawdzenie zawartości, przepakowanie w nowe opakowanie, zaopatrzenie w nowe metki i instrukcje oraz upranie i uprasowanie wracającej odzieży gdy jest taka konieczność.
Dzięki takiej metodzie przyjmowania zwrotów konsumenckich, klient końcowy zyskuje komfort kupowania bez poczucia, że są to rzeczy używane a marka może bez obaw ponownie wystawić zwrócone produkty do sprzedaży.
Warto pamiętać, że polityka zwrotów to nie tylko sama logistyka ale ważny aspekt prowadzenia sprzedaży przez internet i istotny element w procesie utrzymania klienta. Wdrożenie nowoczesnej, proekologicznej polityki zwrotów w modelu fulfillmentu, to gwarancja budowy wizerunku odpowiedzialnego biznesu i powracających klientów.
Zapraszamy do kontaktu!