Na przestrzeni ostatnich lat można zaobserwować dynamiczne zmiany w sektorze
e-handlu. Popularność zakupów on-line stale rośnie, zgodnie z badaniami Gemius
„e-commerce w Polsce 2020” zakupy w Internecie robi już 73% polskich internautów, co stanowi o 11% więcej niż w roku poprzednim. Należy tu zaznaczyć, że oczywistą przyczyną tak wysokiego wzrostu w bieżącym roku jest panująca na świecie pandemia oraz obostrzenia w handlu. Droga zakupowa konsumenta zaczyna się dziś w Internecie, więc bez wahania można postawić tezę, że bez sprzedaży on-line trudno będzie dziś konkurować na rynku.
Równolegle do rozwoju rynku e-sklepów coraz większe znaczenie mają procesy logistyczne oraz sposób magazynowania towarów. Większość przedsiębiorców stawiających pierwsze kroki w e-commerce, własnymi zasobami kompletuje oraz pakuje zamówienia, korzystając przy tym
z własnej infrastruktury. Zazwyczaj tzw. magazynkiem produktów jest biuro, dom, garaż lub po prostu sklep stacjonarny- jeśli prowadzona jest również sprzedaż off-line.. Wraz z rozwojem popularności sprzedawanych produktów przychodzi taki moment, w którym każdy właściciel z dumą patrzy na zwiększającą się ilość klientów. Ma jednak coraz mniej czasu na działania związane z dalszym rozwojem, analizą, doskonaleniem wizerunku czy wprowadzaniem nowych produktów do koszyka.
Głównym wyzwaniem staje się logistyka, bo w przeciwieństwie do sprzedaży w sklepie stacjonarnym, każdy produkt trzeba spakować
i dostarczyć do kupującego w oczekiwanym przez niego terminie. Świadomość konsumentów i konkurencja w poszczególnych branżach sprawia, że kompletacja towaru, czas wysyłki, obsługa zwrotów, czy wreszcie łączenie kanału offline z online (element strategii Omnichannel) sprawią, że odpowiednio zaplanowane procesy są podstawą sprawnego rozwoju e-sklepu.
Logistyka odgrywa tu niewątpliwie kluczową rolę, warto dobrze przeanalizować, która opcja dla własnego e-sklepu jest najlepsza.
Logistyka własna, w ramach której wszystkie procesy sprzedażowe obsługiwane są przy udziale zasobów własnych. Procesy zakupu produktów, przyjęcia i kontroli dostawy, kompletacja, pakowanie, wysyłka oraz ewentualna procedura zwrotu, lub wymiany towaru realizowana jest przez właściciela/pracowników sklepu.
Dropshipping czyli określając wprost pośrednictwo w sprzedaży. Sklep przyjmuje zamówienia na produkty, które są tylko przez niego udostępnione, nie jest ich właścicielem i nie posiada ich fizycznie- wysyłane są bezpośrednio od dostawcy.
Wreszcie fulfillment, polegający najczęściej na oddelegowaniu podmiotowi zewnętrznemu wszystkich zadań związanych z realizacją pełnego procesu logistycznego dla towarów będących własnością sklepu internetowego. Przedsiębiorca e-commerce zajmuje się przesyłaniem dyspozycji/ zleceń dla towarów zlokalizowanych w magazynie zewnętrznym.
Nie jest łatwo podjąć decyzję który model logistyczny będzie najlepszy dla danego biznesu. Wymaga to dość szczegółowej analizy, kalkulacji kosztów jego prowadzenia z wyróżnieniem tych przeznaczonych na logistykę, ustalenia kierunku rozwoju, planu długoterminowego oraz określenia priorytetów na przyszłość.
Usługa fulfillment wydaję się być oczywistym rozwiązaniem dla tych e-sklepów, których wolumen transakcji osiągnął szczyt możliwości operacyjnych, oraz który posiada w ofercie produkty na wystarczająco wysokiej marży, aby pokryć koszty związane z outsourcingiem.
Dla części sklepów internetowych opcja łączona np. dropshipping + fulfilment będzie najkorzystniejszym rozwiązaniem. Każdy biznes jest inny i wymaga indywidualnej analizy.
Wracając do pytania będącego tematem dzisiejszego wpisu. Czy i kiedy warto rozważyć przejście z logistyki własnej na outsourcing usług i powierzenie firmie zewnętrznej obsługi procesów logistycznych? W jaki sposób Qlink jako operator logistyczny realizuje wsparcie dla
e-commerce?
Warto w tym miejscu przybliżyć kwestie zrozumienia potrzeb klienta i zaufania biznesowego. Zlecenie obsługi łańcucha dostaw zewnętrznej firmie, wiąże się z koniecznością przekazania partnerowi danych, dotyczących wolumenów sprzedażowych, kart produktów i wielu innych wewnętrznych informacji. W zdecydowanej większości przypadków konieczne jest połączenie systemów obsługujących sprzedaż, oraz weryfikacja opłacalności finansowej. Finalnie należy porównać, czy koszty własne poniesione na samodzielną obsługę będą większe i jakie korzyści może przynieść współpraca.
W Qlink Logistics Solutions aspekt zaufania jest fundamentalnie ważny. W pierwszej kolejności wspólnie z klientem ustalamy dokładny
i elastyczny plan działania, weryfikujemy potrzeby i rekomendujemy najlepsze rozwiązania. Określamy zakres usługi, narzędzia oraz niezbędną infrastrukturę w celu kalkulacji kosztów, tak by przedstawić kompleksową ofertę, przedstawioną w formie symulacji budżetowej. Dzięki temu klient otrzyma rozwiązania dopasowane do jego potrzeb z precyzyjnie wyliczonymi kosztami i sam oceni czy działanie w ramach logistyki własnej będzie dla niego lepsze, czy też nie.
To bardzo często w ujęciu psychologii biznesu konieczność wyjścia ze sprawdzonej strefy komfortu i przestawienie się na nowe rozwiązania.
Badania rynku jednak pokazują, że firmy wybierające outsourcing usług, pozytywnie oceniają swoją decyzję. Według badań opublikowanych w raporcie GS1 Polska, 76,7% respondentów jest zadowolona z usług fulfillmentu.
Zdajemy sobie sprawę, że to argument minimalizacji kosztów obsługi logistycznej skłania e-sklepy do poszukiwania nowych rozwiązań. Swoim podejściem i zaangażowaniem staramy się przekonać naszych klientów, że budowanie relacji i pracowanie na zaufanie klienta
to główne elementy DNA firmy.
Poniżej przestawiamy pełne zestawienie głównych zalet outsourcingu procesów logistycznych na podstawie badania GS1 Polska
Firmy które nie decydują się na zlecenie usługi fulfillment najczęściej jako powód wskazują przeświadczenie, że samodzielnie poradzą sobie
z lepiej, znając swój produkt. Bardzo często wskazywana jest również kwestia kompletowania i pakowania towaru przed wysyłką. E- sklepy opierające się na logistyce własnej są przekonane, że partner zewnętrzny nie będzie
w stanie w odpowiedni sposób przygotować towaru do wysyłki.
W Qlink zdajemy sobie sprawę z istnienia takiego podejścia. Często podczas rozmów biznesowych o nawiązaniu współpracy pada pytanie: skąd będziecie wiedzieć jak odpowiednio obsłużyć nasz towar? Jak będziecie widzieć u siebie poszczególne transakcje?
Jak zatem odpowiemy na powyższe wątpliwość?
Zespół Qlink pracujący nad kompletacją i przygotowaniem towaru wysyłki, budowany jest od blisko 10 lat. Działania w magazynie mają bardzo precyzyjnie ustalone procedury, określone w czasie. Pracownicy pilnujący przygotowania wysyłek, to profesjonaliści doskonale znający procesy. Sprzedawca, oprócz przygotowania towaru samodzielnie musi obsłużyć pozostałe procesy. Współpracując z klientem uczymy się produktów i reagujemy elastycznie na potrzeby naszych partnerów. Jeśli konieczne są dodatkowe wytyczne np. przy pakowaniu produktów zawsze uwzględniamy to w procedurach.
Jak widzimy system sprzedaży klienta?
Nasze systemy są przygotowane na integrację z infrastrukturą klienta. Dodatkowo mamy możliwość integracji z najbardziej popularnymi platformami e- commerce ( więcej na ten temat przeczytasz : https://www.qlink.com.pl/integracje-z-platformami-e-commerce-w-qlink/).
W praktyce każda transakcja u naszego klienta widoczna jest 1do1 w czasie rzeczywistym w naszym systemie.
Zdajemy sobie sprawę z tego, jak ważny jest dla właścicieli e-sklepów kontakt z towarem. Nawiązując współpracę każdemu klientowi dajemy możliwość wizytacji magazynu i samodzielną weryfikacje naszej infrastruktury.
Wysyłka towaru dla e-commerce bardzo często oznacza konieczność podpisania wielu równoległych umów z przewoźnikami, co jest wynikiem oczekiwań konsumentów. Konkurencja w sektorze e-handlu rośnie bardzo szybko, chcąc pozostać w czołówce, należy umożliwić odbiorcy końcowemu wybór, spośród szerokiego wachlarza i to właśnie daje outsourcing usług transportowych. Z jednej strony to wygoda posiadania jednej umowy i jednego kontaktu, z drugiej to możliwość osiągniecia lepszych warunków cenowych.
Współpraca z partnerem logistycznym może mieć również pozytywny wpływ na weryfikacje ścieżki zakupowej i samego procesu sprzedaży dla e-commerce.
W Qlink Logistics Solutions audytujemy aktualne plany marketingowe związane ze sprzedażą produktów online. Naszym doświadczeniem, analizą założeń marketingowych i sprzedażowych uzupełniamy strategię działania klienta, wskazując mu kierunki i obszary w których możliwa jest optymalizacja.
Do budowania oferty naszych usług podchodzimy elastycznie bo wiemy, jak skomplikowany
i złożony jest rynek e-commerce. Zawracamy uwagę na potrzeby rozbudowy wolumenu zamówień, dokładnej analizy i systemu raportowania, stałego optymalizowania kosztów operacji, weryfikacji terminów dostawy i zwrotów (pracując nad zbudowaniem szybkiej
i sprawnej polityki last mile delivery). Monitorujemy stany magazynowe, wspieramy w budowaniu spójnej strategii sprzedaży wielokanałowej (omnichannel).
Czy i kiedy warto korzystać z outsourcingu logistyki w e-commerce?
Wierzymy, że zlecenie zadań firmie z doświadczeniem logistycznym to krok naprzód. Możliwość skupienia się na rozwoju sklepu, tworzeniu nowych usług, poszerzania asortymentu i wreszcie na zwiększeniu sprzedaży.
Kiedy?
W zasadzie każdy etap rozwoju e-sklepu to dobry moment by porównać korzyści pomiędzy logistyką własną, a usługą fulfillment. Weryfikacja na wczesnym etapie możne wpłynąć na uniknięcie przestojów związanych z dynamicznym wzrostem sprzedaży.
Sprawdź jakie możliwości daje Qlink Logistics Solutions. Wspólnie rozwiniemy Twój
e-commerce. Skontaktuj się z nami i sprawdź jakie rozwiązania oferujemy dla Twojego e-sklepu.
Kontakt:
Iwona Węglicka
iwona.weglicka@qlink.com.pl
sprzedaz@qlink.com.pl
Sylwia Dymińska
sylwia.dyminska@qlink.com.pl
Tel. +48 666 906 906